Vask dig – så er der lækkert vand i bassinet!

Vi hører desværre fra medlemmer, at der er mange af vores medlemmer som glemmer at vaske sig. Husk derfor:

• Vask dig uden badetøj på
  • Al make-up skal fjernes, da kosmetik øger klor i vandet
  • Skyl håret igennem for at fjerne løse hår, som ellers sætter sig fast i rensningsanlæggets filtre
  • Skyl sæben godt af og undlad at få sæbe i dit badetøj
  • Sæbe i bassinet er det samme som skidt og snavs og får klormængden til at stige
  • husk at tisse af inden og puds næse hvis der er behov for det
  • 1 person som ikke har vasket sig er ligeså beskidt som 100 personer der har vasket sig

Jo mere snavs i vandet, jo mere klor frigives der i vandet.

Der tilsættes klor i vandet for at desinficere det og derved sænke risikoen for infektioner. Imidlertid er klor et kemikalie og det er vigtigt at bruge så lidt som muligt.

En høj mængde klor i vandet giver særdeles ubehagelige bivirkninger for vores konkurrencesvømmere, trænere og halpersonale som er dem som opholder sig i hallen i mange timer dagligt. Disse bivirkninger er eksempelvis: kløen i øjnene, kløen på kroppen, hoste, og åndedrætsbesvær.

Fakta om en svømmer som vasker sig:

Ved et grund-brusebad med sæbe og omhyggelig afskylning fjerner svømmeren ca. 2/3 af kroppens affaldsstoffer i form af kim, bakterier og andre småfyre. Alligevel tilfører en nyvasket svømmer ca. 5 gram skidt til badevandet indenfor de første 10 min. I form af slim, snot, sved, hår, døde hudceller og forskellige sekreter fra kroppens naturlige åbninger. Hertil afgives der yderligere 25-30 ml. urin pr. svømmer.

Fra 7 år omklædes i eget køns omklædning

• Når du er fyldt 7 år, så skal du omklæde i dit eget køns omklædning. Indtil da må du gerne gå med i modsatte køns omklædning.
  • Det er en god idé at træne at kunne klare omklædning selv, allerede fra 6 år, så du er blevet rigtig god til det i god tid før du bliver 7 år.
Forældrehjælp i omklædning
  • Vi henstiller til at børnene så vidt muligt klarer omklædningen selv, fra de er fyldt 7 år. Ligesom de gør i skolen.
Hygiejne og rengøring
  • Svømmehallens personale gør løbende rent i omklædningsrummene. Jo færre personer, som ikke skal svømme, der opholder sig i omklædningen, jo nemmere kan de komme til at gøre rent.
  • Hvis bruserummet er fyldt med 17 personer med tøj på, så er det ikke muligt for dem at gøre rent. Når dit barn kan klare omklædningen selv, så hjælper du personalet med at holde lokalerne rene og indbydende for os alle.
  • Vi opfordrer til, at flere fædre hjælper de små under 7 år i omklædningen. Det er ingen hemmelighed, at det som oftest er mødrene som hjælper barnet med badet. Det betyder at der er meget trængsel i dameomklædningen og god plads hos herrerne.
Adgang til omklædning for vores første hold på dagen (tirsdag, torsdag og fredag kl. 17.00 og søndag kl. 16.00)
Hvis I alle kommer på samme tid er der så mange mennesker i omklædningen, at det er svært at komme til. Så for at lette det for alle, så henstiller vi til, at I fordeler jer således:
  • 20 min før har følgende adgang: baby + små m/ledsager + leg & svøm
  • 10 min før har følgende adgang: alle øvrige hold
Hvis du har børn på begge typer af hold, så er det yngste barn der "gælder".

1000 tak fordi du vil hjælpe med ovenstående ting.
Vi glæder os til en dejlig sæson med lækkert vand i bassinet og rene omklædningsrum