Helsingør Svømmeklub har bedt medlemmerne om feedback på klubbens undervisningstilbud

Helsingør Svømmeklub er i samarbejde med Dansk Svømmeunion ved at undersøge, hvad vores medlemmer synes om Helsingør Svømmeklub, og hvordan vi kan gøre vores undervisnings-afdeling endnu bedre.

Elene Skytte, der er daglig leder af undervisningsafdelingen i Helsingør Svømmeklub, arbejder sammen med sit team af trænere på konstant at udvikle vore undervisningstilbud. Målet er grundlæggende at få flere i gang med at lære at svømme, og blive fortrolige med at bevæge sig i vandet.

Undersøgelsen bliver gennemført sammen med Dansk Svømmeunion i to tempi. Først spørges børn og forældre på klubbens børnehold. Og dernæst medlemmer på teenagehold og voksenhold. Første del er netop gennemført i første kvartal 2016, og næste del gennemføres på samme vis i løbet af foråret 2016.

Tilfredshed blandt børn og forældre på børneholdene er høj. Det bekræfter Mette Skat Nielsen, udviklingskonsulent i Dansk Svømmeunion. ”Helsingør kan være stolte af det flotte resultat, hvor 95 pct. af deltagerne svarer, at de overordnet er meget tilfredse eller tilfredse med Helsingør Svømmeklub. ”Vi får rigtig meget ros”, bekræfter Elene Skytte. ”Men vigtig er også, at mange medlemmer har givet sig tid at forklare i bemærkninger, hvad der er godt, og hvor vi skal blive bedre. 90 pct. mener, at vores trænere i høj grad eller meget høj grad er kompetente til at være træner på deres barns hold. Samtidig kan vi læse os til, at vi skal blive bedre til at forklare, hvorfor og hvordan vi arbejder med, at børnene skal tilegne sig færdigheder i de fire grundelementer i svømning, svarende til bevægelse, elementskifte, balance og vejrtræning. Bedre kommunikation og mere individuel feedback er derfor nogle af vores indsatsområder.”

I forbindelse med Helsingør Svømmeklubs spørgeskemaundersøgelse blev der trukket lod blandt de indkomne svar, og vinderen blev belønnet med et gratis abonnement.

Nilas fra Ålsgårde, der går på begynder trin 2 (5-8 år) blev vinder. Nilas har gået til svømning i 2 sæsoner og til spørgsmålet om, hvad præmien skal bruges til, svarer hans mor Charlotte, at det skal gå til kontingent til næste sæson.

Spørgeskemaundersøgelsen er et led i, at svømmeklubben gerne vil forbedre klubbens forskellige ydelser, herunder tilmeldingsprocessen. Charlotte fortæller, at det ved tilmeldingen havde det været lidt svært at finde ud af, hvilket hold Nilas skulle meldes på, hvilket senere resulterede i et holdbytte. ”Vi arbejder på at forbedre vores information og rådgivning til forældre, som er i tvivl om valg af svømmehold”, fortæller Elene Skytte, som netop nu er i gang med at forberede tilmeldingen til næste sæson, som åbner 20. april 2016.

Nilas går til svømning for at lære at svømme og er ikke som sådan særlig glad for vand, og derfor overvejer hans mor Charlotte heller ikke andre af klubbens tilbud fx Svømmecamp i påsken eller Aquacamp i sommerferien for Nilas. Nilas skal lære at svømme, og kammeratskabet har betydning, da det er sjovere at være til svømning, hvis hans kammerater også er der samtidig. Han er ikke alene om at have det sjovt. 90 pct af børnene i undersøgelsen har svaret, at de i meget høj grad eller høj grad oplever, at det er sjovt at gå til svømning.

Bundscoren i undersøgelsen handler om omklædningsrummene, hvor medlemmerne oplever brusere, der ikke fungerer, og dermed lang kø for at blive vasket. ”Problemet er ikke nyt”, forklarer Elene. ”Klubben er konstant i dialog med svømmehallen om, hvordan forholdene kan blive bedre. Medlemmernes bemærkninger levner ikke tvivl om, at der må gøres noget ekstra, og situationen er ikke holdbar. Vi gennemfører lige nu en tidsmåling af antal badende i baderummene og antal fungerende brusere. Tidsmålingen skal vise, hvor mange brusere der er problemer med, og om det giver mening at afprøve forsøg med forskudte hold i næste sæson. ”

Når begge tilfredshedsundersøgelser er gennemført, vil der blive offentliggjort et sammendrag.