Triatleter skal også kunne svømme

Triatlon er i de senere år blevet mere og mere populært. Almindelige danskere er begyndt at deltage i alt fra de korte distancer, til en fuld ironman(3,8 km svømning, 180km cykling samt 42,2 km løb).

Tidligere har denne langdistance- og meget træningskrævende sport virket for ekstrem for de fleste – men ikke længere. Siden fitness bølgen for alvor tog fart har både internationale og nationale triatlon konkurrence fået flere og flere tilmeldinger.

En af disse konkurrencer, KMD Ironman, blev afviklet ved Kronborg sidste søndag. Det var en kæmpe succes og et brag af en konkurrence med deltagere fra mange forskellige nationer. Men trods de mange flotte resultater var der alligevel enkelte som ikke var helt klar til så stor en mundfuld. Nordkystens Livredningstjeneste måtte redde op mod 15 deltagere op af vandet, da de ikke havde trænet nok i dette fremmede element.
Var du en af tilskuerne, som blev fascineret af den menneskelige krops arbejdskapacitet samt den viljestyrke der blev udvist ved denne konkurrence? Eller var du oven i købet selv en af deltagerene, som kæmpede lidt for meget på svømmedelen? Så er der håb forude, for Helsingør Svømmeklub har et voksenhold med netop denne type træning.

Helsingør Svømmeklubs TRI-hold er for dig der ønsker målrettet træning, uanset om svømning i havvand er helt nyt for dig, eller om du er en garvet triatlet. Tri-holdet svømmer to gange om ugen, i perioden august-juni i Helsingør Svømmehal. Til træningen bliver der primært fokuseret på crawl-teknik, da denne stilart er den mest effektive til langdistancesvømning og træningen tilpasses de konkurrencer, som svømmerne deltager i, så de kan være i bedst mulig træning på de rette tidspunkter.

Deltagerne på holdet har en gennemsnitsalder på knap 40 år, så der er plads til alle. Træneren for holdet er tidligere elitesvømmer, og har flere års erfaring med voksenundervisning.